DLUB: az ELTE Informatikai Kar segít, hogy senki ne maradjon le

2020.07.29.
DLUB: az ELTE Informatikai Kar segít, hogy senki ne maradjon le
Rehabilitációs platformjával az olasz-magyar kutatócsoport fogyatékossággal élők kezelésének folyamatosságát támogatja a járvány időszakában és azon túl is.

Ma már világosan látszik, hogy a SARS-CoV-2 járvány valamennyiünk életét hosszú időre gyökerestől felforgatta. Nemcsak hétköznapi tevékenységeink, hanem olyan összetett szakmai feladatok is online csatornákra terelődtek, mint például az értelmileg sérült emberek rehabilitációja. Az EIT Digital DLUB (Don’t Leave Us Behind-Ne hagyd, hogy lemaradjunk) projektje az értelmi fogyatékossággal élő gyermekek és fiatal felnőttek terápiás lehetőségeit támogatja fejlesztéseivel a megváltozott körülmények között. A folyamatos személyes jelenlétet igénylő terápiás foglalkozások leállásával a szellemi fogyatékossággal élő személyek állapotromlásának, társadalmi elszigetelődésének és gondozóik túlterhelődésének veszélyével egyaránt szembe kell néznünk. A megoldást a terapeuta, a szülő és a páciens együttműködését támogató, a szokásos videohívások funkcionalitásán túlmenő, a személyes jelenlétet a lehető legnagyobb mértékben reprodukáló és a terapeuta megfigyeléseit digitálisan támogató telerehabilitációs rendszerben látják az olasz és magyar kutatók. Az együttműködő partnerek a FifthIngenio és a Politecnico di Milano,

magyar részről pedig az ELTE Informatikai Karának Lőrincz András vezette Neurális Információfeldolgozási Csoportja vesz részt a fejlesztésben.

A játékalapú megközelítést alkalmazó innovatív szoftverplatform segítségével a terápiás játékok személyre szabhatóan, a páciens, a terapeuta és a szülő, vagy gondozó közötti folyamatos interakción alapulva végezhetőek. A terapeuták konfigurálhatják a játékokat az ülés előtt, kiválaszthatják a megfelelő tartalmat, beállíthatják a bonyolultsági szintet, és ellenőrizhetik a játék viselkedését és dinamikáját futás közben. A multiszenzoros technológia lehetővé teszi, hogy a különféle terápiás tevékenységek során automatikusan gyűjtött adatok a páciens viselkedését és teljesítményét széles körben elemezhetővé tegyék, megkönnyítve ezzel a terapeuta munkáját. További fontos szempontként a rendszer megalkotói figyelembe vették, hogy a felhasznált technológia (pl webkamera) ne zavarja, vagy befolyásolja a páciens viselkedését.

A rendszer kialakításakor a kutatók számos terápiás központtal dolgoztak együtt. A játékok hatékonyságát terápiás központokban végzett empirikus vizsgálatok támasztják alá például az emlékezet és a figyelem előmozdításában, a problémamegoldás, asszociációs funkciók, absztrakciós funkciók, nyelvi képességek területén.

A felhő alapú infrastruktúrával támogatott asztali és webes platform a kutatók tervei szerint 2021-től Európa-szerte támogathatja majd a rehabilitációs munkát, akár annak kizárólagos, akár kiegészítő eszközeként, attól függően, hogy a terápiás központok milyen ütemben nyithatják meg újból kapuikat.


Az EIT Digital európai uniós innovációs szervezet 2012 óta van jelen Magyarországon. Hazánk 2017-ben vált az EIT Digital teljes jogú tagjává, a szervezet legfontosabb hazai partnere az ELTE, melynek Lágymányosi Campusa egyben az EIT Digital magyar együttműködési központjának helyszínéül is szolgál.