Űradatokkal és mesterséges intelligenciával a tengeri kiberbiztonsági fenyegetésekkel szemben

Innovatív ötletükkel az Informatikai Kar hallgatói egyenesen az EU CASSINI Hackathon magyar fordulójának második helyéig meneteltek.

2023.04.03.
Űradatokkal és mesterséges intelligenciával a tengeri kiberbiztonsági fenyegetésekkel szemben

 

Az 5. CASSINI Hackathon: Space for Defense & Security 2023. március 24. és 26. között került megrendezésre az űradatokon alapuló új digitális védelmi megoldások fejlesztésének jegyében.

A kihívások a terepi mobilitás, logisztika és útvonaltervezés, tengeri fenyegetések, kritikus infrastruktúra védelme és a katasztrófahelyzetek enyhítése témaköreit ölelték fel.

A 10 európai városban párhuzamosan szervezett hackathonon a csapatok a Kopernikusz földmegfigyelési adatain, a Galileo és EGNOS műholdas helymeghatározási és navigációs szolgáltatásain alapuló innovatív megoldásokat dolgoztak ki.


Az IK-s csapat tagjai,

  • MD Jaodun Muntasir,
  • Mohammed Efaz,
  • Kohiro Sannomiya,
  • Nazifa Nazrul Rodoshi,
  • Masato Ito, 

akik valamennyien a Computer Science BSc szak elsőéves hallgatói Poseidon AI nevű átfogó tengeri védelmi rendszerükkel pályáztak.

A tengeri iparban és közlekedésben végrehajtott kibertámadások egyre gyakoribbá és kifinomultabbá válásával elengedhetetlen, hogy a hajózási társaságok világszerte átfogó kiberbiztonsági megoldásokba fektessenek be eszközeik védelme, valamint az áruk biztonságos és hatékony szállítása érdekében. A Poseidon AI átfogó megoldást kínál a tengeri kiberbiztonsági fenyegetésekre a digitális iker AI-rendszerek – HERO és VILLAIN – használatával. A HERO megvédi a hajó informatikai rendszerét a támadások ellen, míg a VILLAIN szimulálja a működést és tökéletes támadásokat hoz létre, amikből HERO tanul és felkészül a védekezésre. A szimulációk és a valós hajóadatok, valamint a Galileo & Copernicus adatainak felhasználásával HERO kiemelkedő és innovatív védelmi funkciókkal rendelkezik.                

 
 

A Generative Adversarial Network ( GAN ) olyan gépi tanulási modell, ahol két neurális hálózat, egy generátor és egy diszkriminátor versenyez egymással egy zéróösszegű játék formájában (azaz, az egyik ágens nyeresége a másik ágens veszteségével megegyező.). Ugyanazzal a tanuló adatkészlettel dolgoznak, azonban a generátor megpróbálja hamis mintázatokkal „becsapni” a diszkriminátort, akinek az a feladata, hogy felismerje a támadási kísérletet. A két neurális háló ezáltal kölcsönösen tanul egymástól és felügyelet nélkül is hatékonyabb, gyorsabb védelmi képességeket érhet el.

 
Az EU CASSINI Space Entrepreneurship Initiative c. űripari programja Európa védelmi és biztonsági képességeinek erősítését tűzte ki célul, az EU űrtechnológiájának segítségével. Az Európai Bizottság nemzetközi ötletversenyén bemutatkoztak az európai és nemzeti védelmi és hadipari ágazatokban hasznosítható, térinformatikai adatokon, szolgáltatásokon alapuló digitális megoldások innovátorai. A hazai kiadás a Design Terminal szervezésében a Ludovikán került megrendezésre.