Haladó szoftvertechnológia interdiszciplináris problémák megoldására
Haladó szoftvertechnológia interdiszciplináris problémák megoldására

Az ELTE IK-n lévő haladó szoftvertechnológia tárgy továbbfejlesztéséhez várunk megoldandó problémákat, ötleteket az ELTE különböző karairól. Egy biológus, történész, nyelvész, vagy földrajz tanár más és más jellegű problémát vet fel, így a megoldások a különböző területek együttműködésével jöhet létre.
A fő kritérium az ötletekkel kapcsolatban, hogy relevánsak legyenek, és egy szemeszter alatt egy 5 fős csapat legalább (kis)részben meg tudja oldani. A tárgy része, hogy a hallgatók mérjék fel a problémát abban az értelemben, hogy meghatározzanak egy olyan minimális, fél év alatt elvégezhető dolgot, aminek már van impaktja a potenciális ügyfél felé (ahol az ügyfél lehet egy másik kar kutatója vagy oktatója, illetve alapvetően bárki, akinek szüksége van a megoldásra).
Példa:
- Probléma leírás:
"Rengeteg kamera van elhelyezve akár üzletekben, köztereken, plázákban stb. Ezeket a felvételeket hogy felhasználhassuk, valakinek vagy valós időben figyelnie kell a kamerák képét, vagy utólag kell miután megtörtént valamilyen probléma, visszanézni azokat. Így rengeteg betörést, fizikai erőszakot nem tudunk megakadályozni, csak később reagálni arra és nyomozni a tettes után." - Megoldás:
Egy AI alapú rendszert készítettek két konkrét esetre:
1. Árupakolás: Az AI nézte, hogy minden zsákot beraktak-e a teherautóba.
2. Hőmérséklet figyelés: A kamera egy kijelzőt néz, és ha az azon lévő hőmérséklet túl magas, figyelmeztetést küld.
Vagy egy másik példa:
- Probléma leírás:
"Az iskolások egy jelentős része nem szereti vagy érti a matekot, gyakran feleslegesnek is tartják, hiszen "nem is használják a való életben". Így nem is foglalkoznak a tárggyal, elengedik. Viszont emiatt a hozzáállás miatt nem fejlődik úgy a problémamegoldó képességük és logikus gondolkodásuk, nem lesz meg az a szemléletük, amit a matematika tud megadni - még annak is, aki nem egy matekzseni.Ez a probléma általában már alsós korban elkezdődik: akinek akkor nem megy a matek, annak gyakran kínszenvedés végigszenvedni 12 éven keresztül úgy, hogy nem látja és nem is akarja látni az értelmét. Sajnos nem nagyon van jelenleg még olyan módszer, amivel már ebben a korban is meg lehetne értetni egy olyan valakivel a matematika értelmét, akinek amúgy nincsen érzéke hozzá." - Megoldás:
Teaser videó az appról → https://youtube.com/shorts/RKIHxbIzoLU?feature=share
Jelentkezés és további információk:
Ulbert Attila attila.ulbert@gmail.com
Gera Zoltán gerazo@ik.elte.hu