Haladó szoftvertechnológia interdiszciplináris problémák megoldására

Haladó szoftvertechnológia interdiszciplináris problémák megoldására

Haladó szoftvertechnológia interdiszciplináris problémák megoldására

Az ELTE IK-n lévő haladó szoftvertechnológia tárgy továbbfejlesztéséhez várunk megoldandó problémákat, ötleteket az ELTE különböző karairól. Egy biológus, történész, nyelvész, vagy földrajz tanár más és más jellegű problémát vet fel, így a megoldások a különböző területek együttműködésével jöhet létre.

A fő kritérium az ötletekkel kapcsolatban, hogy relevánsak legyenek, és egy szemeszter alatt egy 5 fős csapat legalább (kis)részben meg tudja oldani. A tárgy része, hogy a hallgatók mérjék fel a problémát abban az értelemben, hogy meghatározzanak egy olyan minimális, fél év alatt elvégezhető dolgot, aminek már van impaktja a potenciális ügyfél felé (ahol az ügyfél lehet egy másik kar kutatója vagy oktatója, illetve alapvetően bárki, akinek szüksége van a megoldásra).

Példa:

  • Probléma leírás:
    "Rengeteg kamera van elhelyezve akár üzletekben, köztereken, plázákban stb. Ezeket a felvételeket hogy felhasználhassuk, valakinek vagy valós időben figyelnie kell a kamerák képét, vagy utólag kell miután megtörtént valamilyen probléma, visszanézni azokat. Így rengeteg betörést, fizikai erőszakot nem tudunk megakadályozni, csak később reagálni arra és nyomozni a tettes után."
  • Megoldás:
    Egy AI alapú rendszert készítettek két konkrét esetre:

           1. Árupakolás: Az AI nézte, hogy minden zsákot beraktak-e a teherautóba.

           2. Hőmérséklet figyelés: A kamera egy kijelzőt néz, és ha az azon lévő hőmérséklet túl magas, figyelmeztetést küld.

Vagy egy másik példa:

  • Probléma leírás:
    "Az iskolások egy jelentős része nem szereti vagy érti a matekot, gyakran feleslegesnek is tartják, hiszen "nem is használják a való életben".  Így nem is foglalkoznak a tárggyal, elengedik. Viszont emiatt a hozzáállás miatt nem fejlődik úgy a problémamegoldó képességük és logikus gondolkodásuk, nem lesz meg az a szemléletük, amit a matematika tud megadni - még annak is, aki nem egy matekzseni.Ez a probléma általában már alsós korban elkezdődik: akinek akkor nem megy a matek, annak gyakran kínszenvedés végigszenvedni 12 éven keresztül úgy, hogy nem látja és nem is akarja látni az értelmét. Sajnos nem nagyon van jelenleg még olyan módszer, amivel már ebben a korban is meg lehetne értetni egy olyan valakivel a matematika értelmét, akinek amúgy nincsen érzéke hozzá."
  • Megoldás:
    Teaser videó az appról → https://youtube.com/shorts/RKIHxbIzoLU?feature=share

Jelentkezés és további információk:

Ulbert Attila  attila.ulbert@gmail.com

Gera Zoltán  gerazo@ik.elte.hu