Ismerem a technikai környezetem tanulmányi verseny döntő

VI. Dunántúli technika és tervezés verseny döntő

2024.04.24.
Ismerem a technikai környezetem tanulmányi verseny döntő

Nyugat-Magyarország legjobb felső tagozatosai mérték össze tudásukat a Savaria Egyetemi Központban április 11-én megrendezett Technika és tervezés tantárgyi dunántúli versenyen.

A döntőre kilenc dunántúli vármegye iskoláiból érkeztek a tanulók, akik saját vármegyei fordulójukat korosztályukban megnyerték. A tanulmányi verseny az iskolai fordulóval kezdődött januárban, az iskolában kialakult sorrend alapján nevezték a tanulókat a vármegyei fordulóba, melyre február végén került sor. Az itt legjobban szereplő diákok jutottak tovább a Dunántúli döntőbe. A tanulmányi verseny két korcsoportban került meghirdetésre, az I. korcsoportba a 5-6. osztályos tanulókat, míg a II. korcsoportba a 7-8. osztályos tanulókat nevezhették a felkészítő tanárok.

Minden évben a technika és tervezés közoktatási tantárgy egy-egy témaköre köré szerveződik a verseny, az idei évben a smart környezet volt a kérdések fő területe. A tanulmányi verseny első részében egy 60 perces elméleti kérdéssort kellett megoldani, amely kérdések a smart környezet technikai problémaköréhez kapcsolódtak, míg a második versenyfeladat egy-egy modell elkészítése volt. A feladatsor nem csak a közoktatásban kötelező tananyagra épített, hanem inkább a témakörben általánosan használt technikai környezet ismeretére.

Az I. korosztály feladata egy szenzorokkal ellátott járműmodell megépítése és egy pályakövető alaprajz elkészítése volt, előre megadott szempontok alapján. A járműmodell mechanikai, ultrahang és optikai szenzort tartalmazott, valamint hangvezérléssel is irányítható. A feladat megoldáshoz még szükséges volt az előre megfogalmazott célállomások útvonalának megtervezése és megrajzolása, amelyet a járműmodellnek meg kellett tennie.

A II. korosztálynak a tanulmányi verseny második részében egy robotkart kellett összeszerelni és távirányítóval működtetni. A robotkar modell 5 szabadságfokkal rendelkezett, képes volt a saját tengelye körül, az alkar, a felkar, a csukló bólintására, valamint a megfogó ujjak mozgatására. Az első korosztálynak 90 perc, a második korosztálynak 120 perc idő állt rendelkezésre a modell elkészítésére.

A versenyzőket, a felkészítő tanárokat, kísérőket és minden megjelent résztvevőt Lenkai Nóra az ELTE Savaria Egyetemi Központ rektori biztosa, a BDPK hivatalvezetője és Tóth Ferenc a Zalaegerszegi Pedagógiai Oktatási Központ főosztályvezetője köszöntötte.

Amíg a tanulók az írásbeli feladatokat oldották meg, a felkészítő tanároknak és a kísérő szülőknek Dr. Nemes József az ELTE IK docense a STEM oktatási készletek alkalmazása a technika tantárgy oktatásában, különös tekintettel a megújuló energiaforrások felhasználására címmel oktatási eszközbemutatót tartott.

Minden versenyző oklevelet kapott és értékes könyveket, 3D tollakat vehetett át. Az okleveleket és az ajándékcsomagokat Prof. Dr. Kollár László, az ELTE IK Műszaki Intézet igazgatója és Dr. Nemes József Miklós adta át a versenyzőknek.

A megmérettetésen az OH dunántúli POK-jainak három főosztályvezetője, Kis Szilvia (Kaposvár), Némethné Fülöp Terézia (Győr) és Galambos Zsuzsanna (Székesfehérvár) is jelen volt.

 

A program megvalósulását a Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Nemzeti Tehetség Program támogatja (NTP-STEM-23-0016).

Ismerem a technikai környezetem tanulmányi verseny döntő

Ismerem a technikai környezetem tanulmányi verseny döntő

0

/

0

0

/

0