Nyílt Nap 2013 január 24.

Informatikai Kar Nyílt Napja

Időpont: 2013. január 24. (csütörtök) 11 óra

Helyszín: 1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C., Déli épület, Bolyai előadó

A nyílt nap keretében az érdeklődők megismerkedhetnek az Informatikai Karon folyó képzésekkel, a felvételi eljárással kapcsolatos tudnivalókkal. A vendégek a kiállító standoknál érdeklődhetnek a karon induló szakokról, közvetlenül feltehetik kérdéseiket az érintett oktatóknak, hallgatóknak. A Hallgatói Önkormányzat Képviselői bemutatják a kari diákélet sokszínűségét (közélet, sport, TDK, hallgatói juttatások).

Az érdeklődők a nyílt nap keretében bemutató órákon vehetnek részt.

Program | Bemutató órák | Standok | Elérhetőség

Program

9:00 – 11:00: Regisztráció

11:00 - 12:00: Megnyitó – a vendégeket köszönti Dr. Horváth Zoltán dékán

A programtervező informatikus BSc és a programtervező informatikus MSc bemutatása – előadó Dr. Gergó Lajos oktatási dékánhelyettesA 2013/2014. tanévre jelentkezők felvételi sajátosságai az ELTE Informatikai Karon

Kiss Ádám, az ELTE IK Hallgatói Önkormányzatának elnöke köszönti a középiskolásokat.

12:00 – 15:00: Bemutató órák az Informatikai Karon

Kiállító standok – Szemelvények, bemutatók az Informatikai Karon folyó képzésekről, kutatásokról és a hallgatói munkákból

Bemutató órák

Látogatás a Vizualizációs központba

Oktató: Gelencsér Gábor

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/A. -2. szint

Időpontok:

9:30 -10:15 (max 15 fő)

10:15 -11:00 (max 15 fő)

13:00 -13:45 (max 15 fő)

13:45 -14:30 (max 15 fő)

Az ELTE Vizualizációs Centruma egy sztereoszkopikus 3D-s labor. Azzal a céllal jött létre, hogy lehetőséget adjon a kutatni és fejleszteni vágyó hallgatóknak. Az informatikus hallgatókat szívesen fogadja a Vizualizációs Centrum, a 3D-s laborban nyitott a lehetőség az új szoftverek, alkalmazások készítésére.

Alkalmazások fejlesztése

Oktató: Giachetta Roberto (groberto@inf.elte.hu)

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, Bolyai előadó

Időpont: 12:00 - 13:00

Létszám: 300 fő

Ismertető:

Az "alkalmazások fejlesztése" kurzusok olyan tárgyak a Programtervező Informatikus képzésben, amelynek célja a programozási ismeretek gyakorlati alkalmazásának elsajátítása különböző területeken, úgymint objektumorientált programozás, adatszerkezetek és algoritmusok, grafikus felhasználói felület, adatbázis-kezelés, webes felület, hálózati kommunikáció, mobil alkalmazások. A bemutató óra keretében áttekintjük egyes kurzusok tematikáját, követelményeit, és megtekintünk néhány olyan alkalmazást, amelyeket a hallgatók is megvalósítanak a tanulmányaik során.

Programozni könnyű!

Oktató: Dr. Kozsik Tamás (kto@elte.hu)

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, Bolyai előadó

Időpont: 13:00 - 14:00

Létszám: 300 fő

Karunk egyik különlegessége a funkcionális programozás oktatása és kutatása, mely nálunk sokkal nagyobb hangsúlyt kap, mint más magyarországi vagy környező országbeli egyetemeken. A funkcionális programozás elvei a többmagos, illetve sokmagos számítógépek programozásához igen hasznosak. A bemutató órán ízelítőt kaphatunk ebből az érdekes paradigmából. Játszva tanulhatunk meg egy picit funkcionális stílusban gondolkodni és programozni.

Szélsőérték-feladatok elemi módszerei

Oktató: Dr. Csörgő István (csorgo@numanal.inf.elte.hu)

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C., 0-312-es Gallai terem

Időpont: 13:00 - 14:00

Létszám: max. 30 fő

Az órán szöveges szélsőérték-feladatokat oldunk meg, elsősorban a középiskolás ismeretekre támaszkodva. Ha marad idő, röviden utalnék a differenciálszámítással való megoldásra is, ennek részletesebb kifejtésére azonban majd az egyetemi tanulmányok alatt kerül sor. Célszerű, ha a résztvevők előre átgondolják a függvényekről, a számtani és mértani középről, valamint a koordináta-geometriában tanultakat.

Egyszerű matematika → varázslatos képek

Oktató: Horváth László (DAPU@CAESAR.ELTE.HU)

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C., Bolyai előadó

Időpont: 14:00-15:00

Ismert, hogy a sík pontjait két koordinátával ábrázolhatjuk: a Descartes féle derékszögű koordinátarendszerben (x,y), a polár koordinátarendszerben (r,φ). A következő egyszerű matematikával hozzuk létre pontok sorozatát (egy kezdő x0,y0 pontból kiindulva) a képernyőn:

xi=a*xi-1+b*yi-1+c

yi=d*xi-1+e*yi-1+f

Azt vizsgáljuk milyen feltételek mellet lesz egy ilyen transzformáció rendszerből a számítógépi grafika eszközeivel megjelenített „csoda”. (IFS rendszer, Lindenmayer rendszer).

Standok

Helyszín: Pázmány Péter sétány 1/C, Déli épület, nyugati bejárat

Időpont: 9:00-15:00

Erlang projekt stand

Minden szoftver fejlesztése során eljön az a pillanat, amikor fontossá válik a forráskód karbantartása, esetleges további fejlesztéshez való átszervezése. Az ehhez szükséges változtatásokat gyakran kézzel végzik a programozók, ami rengeteg hibalehetőséget hordoz magában. A szükséges transzformációk végrehajtásának legbiztonságosabb módszere a refaktoráló szoftverek használata. A refaktorálás (kód-újrastruktúrálás) a forráskód belső szerkezetének különböző módosításait jelenti a program jelentésének, viselkedésének a megtartásával. A RefactorErl projekt Erlang programokhoz készít refaktoráló eszközt. Az Erlang egy dinamikusan típusos funkcionális programozási nyelv, melyet az Ericsson alkotott meg nagy hibatűrő, konkurens, elosztott valós idejű alkalmazások fejlesztésére, mint a telekommunikációs szoftvereik. A 90-es években kikerült az Ericsson falai közül, és azóta töretlenül teret hódít magának a világban, de már nemcsak a telekommunikációs (T-Mobile, Motorola) körökben, hanem például a pénzügyi vagy éppen Web alkalmazások (Yahoo! bookmark, Facebook chat service) körében is.

A nyelv dinamikus volta komoly feladat elé állította a projekt résztvevőit. Az oktatók és doktoranduszok munkáján kívül a projekt eredményességéhez a BSc-s és MSc-s hallgatók nagy számú jelenléte és aktív tevékenysége is nagyban hozzájárul. A projekt eredményességét tükrözi, hogy

- az iparban alkalmazható szoftvert készít és évről évre sikeresen teljesíti a kitűzött feladatait

- több szakdolgozat, diplomamunka és TDK dolgozat született a projekt részfeladataiból

- nemzetközi publikációkban jelennek meg az eredményeink.

A RefactorErl projekt ipari partner, az Ericsson Magyarország, megbízásából és támogatásával működik az egyetemen. Nemzetközi kapcsolataink révén a hallgatóink külföldön is tapasztalatot szerezhetnek az Erlang nyelvről a University of Kent, illetve a University of Scheffield egyetemen, Angliában.

További információ: https://plc.inf.elte.hu/erlang/

Kapcsolat: Tóth Melinda (tothmelinda@caesar.elte.hu) Bozó István (bozoistvan@caesar.elte.hu)

C++ Model projekt

Amikor egy új programozó csatlakozik egy fejlesztő csapathoz, elég gyakori eset, hogy egy meglévő programmodult kell továbbfejlesztenie. Ez a modul akár több tízezer sor kódból is állhat. Mind a programozó, mind a munkáltató érdeke az, hogy a programozó minél hamarabb kiismerje magát ebben a forráskódban és meg tudja kezdeni benne a fejlesztést. A C++ model projekt célja, egy olyan eszköz fejlesztése, amely képes ipari méretű C++ projektek elemzésére, és olyan információk kigyűjtésére, amelyek segítségével könnyebben megérthetünk bonyolult, nagy kódokat. Programunk a kigyűjtött információkat, különböző nézetekben jeleníti meg: pl. UML nézet, a C++ projekt szintakszis fájának 3D-s nézete stb.

A C++ model projekt egy új projekt, még csak másfél éve fut, de már hasznos eredményeket értünk el. A projekten az egyetem oktatói és doktoranduszai mellett számos BSc és MSc hallgató is dolgozik, akik amellett, hogy projektmunkában való szakmai gyakorlatot szereznek, szakdolgozatot, tudományos diákköri dolgozatot illetve diplomamunkát is írhatnak a témában.

Kapcsolat: Szügyi Zalán (lupin@ludens.elte.hu), Tóth Melinda (tothmelinda@caesar.elte.hu), Varga Virág (viragvarga@caesar.elte.hu)

Játék programozási nyelvekkel

Vannak programozási nyelvek, amelyeket speciális problémák megoldására fejlesztettek ki. Nem lehet velük tetszőleges alkalmazásokat készíteni, de a saját területükön sokkal kényelmesebbek és hatékonyabbak az általános célú nyelveknél.

Összegyűjtöttünk néhány olyan speciális nyelvet, amivel az informatika iránt érdeklődő középiskolások is találkozhattak már. Ezekkel kapcsolatban várjuk az érdeklődőket egy játékra, ahol kipróbálhatják a tudásukat (vagy megérzéseiket) és ízelítőt kaphatnak a programozási nyelvek sokféleségéből.

Kapcsolat: Dévai Gergely (deva@inf.elte.hu)

Windows Phone programozása

Napjainkban az „okostelefonok” egyre inkább a hétköznapi életünk részévé válnak: ezekkel tartjuk a kapcsolatot az ismerőseinkkel, informálódunk, játszunk és hivatalos ügyeinket is rajtuk keresztül intézzük. Mi sem természetesebb, hogy a programozók is fokozott érdeklődéssel fordulnak e felé az új platform felé. A programozás tekintetében az újdonságot főképpen a felhasználói interakció új lehetőségeiben illetve a beépített eszközök úgymint GPS, giroszkóp stb. használatában lehet leginkább felfedezni. Hallgatóink jól ismerik a Visual Studo.NET –et és a C# programozási nyelvet, így a kínálkozó lehetőségek közül a Windows Phone-ok kerültek előtérbe. A mobilprogramozással többek között a „C# programozási nyelv, mobil környezetben” című tantárgyban találkozhatnak a minket választók. A legjobb hallgatók a Média és Oktatásinformatika Tanszéken működő WP7 műhelyben foglalkozhatnak mélyebben ezzel a területtel. A standon megtekinthető néhány, az elkészült alkalmazások közül. Várunk mindenkit szeretettel a standunkon!

Kapcsolat: Dr. Illés Zoltán (illes@inf.elte.hu), Heizlerné Bakonyi Viktória (hbv@inf.elte.hu)

Morzsák a Média Informatika területéről

A média informatika sokak számára nehezen elképzelhető alkalmazási terület - talán azért is, mert szerteágazó részterületei vannak. Tartalmazza a webfejlesztést, web designt és alkalmazásfejleztést az ezekhez tartozó kliens és szerveroldali tervezési és programozási feladatokkal együtt, valamint az interaktív média minden formáját a tervezéstől a kivitelezésen keresztül egészen a különböző felhasználói felületek megoldásáig.

A nyílt napon bemutatásra kerülnek:

  • Interaktív poszterek, amelyek az ELTE és az Informatika Karon létező mobilszolgáltatásokat foglalja össze - Hozd el az okostelefonod!
  • Mobil játék és alkalmazásfejlesztés lehetőségeit és hallgatóink által fejlesztett példákat.
  • Kiterjesztett valóság alkalmazásokat.
  • Az ELTE Infromatikai Kar virtuális kampuszát és egy kooperatív felfedezésre és fejlesztésre is alkalmas virtuális világot.
  • A Loviban (nagy laborban) pedig Kinectes alkalmazások tekinthetőek meg.

Kapcsolat: Turcsányi-Szabó Márta (tszmarta@inf.elte.hu)

Numerikus módszerek alkalmazása

Az érdeklődőknek lehetősége nyílik betekinteni a Numerikus Analízis Tanszéken zajló kutatásokba, valamint az oktatott tantárgyak néhány lehetséges alkalmazási területébe: numerikus algoritmusok a jel- és képfeldolgozásban, EKG jelek modellezése, komplex függvények színes ábrázolása, mozgó objektumok detektálása videófelvételeken.

Kapcsolat: Kovács Péter (kovimesterr@gmail.com), Lócsi Levente (locsi@elte.hu)

Légi távérzékelés személyzet nélküli járművekkel (UAV)

Az elmúlt évek számítástechnikai fejlődésének köszönhetően elérhetőek olyan hardver elemek, melyek segítségével egyszerű távirányítású repülőmodellek átalakíthatóak robotrepülőgéppé – ismertebb nevükön UAV-vá. Egy ilyen rendszer lehetővé teszi különböző távérzékelési feladatok elvégzését is, természetesen a megfelelő szenzorrendszerrel felszerelve.

Standunkon bemutatjuk a tanszéken alkalmazott platformokat, hardver és szoftver elemeket és a rendszer felépítését, valamint (a lehetőségekhez mérten) kipróbálhatóak lesznek eszközeink szimulációs környezetben is.

Kapcsolat: Mészáros János (messer@map.elte.hu)

2017.10.20.